• Tuinieren is vooruit dromen

    Wie mij een beetje kent, weet dat ik dol ben op koken. En eten. Lekker eten. Het liefst vers, gezond, van het seizoen en klaargemaakt met verse kruiden. Ik heb dan ook al jaren een kruidentuin en een klein moestuintje. In de loop van de jaren wordt het deel van onze tuin, dat moestuin heet, steeds groter.
    Natuurlijk past dit geheel in de trend van biologisch eten, je eigen voedsel verbouwen, en zelfvoorzienend bezig zijn. Maar ik ervaar het vooral als leuk. Ik zie het tuinieren als een creatief proces, misschien zelfs wel als iets, waar je een zekere visie voor nodig hebt. Harmen houdt zich bezig met allerlei praktische zaken, zoals spitten, zaaien, aanplanten, onkruid wieden en bemesten. Deze dingen vragen op zichzelf al om visie. Je moet nadenken over dingen als beplantingsplannen, vruchtwissels, en dergelijke.
    Terwijl hij zich daar over buigt, droom ik over de heerlijke gerechten die ik van de oogst kan gaan maken. De eerste aardbeien kan ik wel rood kijken. Als in het voorjaar de eerste bloesem verschijnt aan de appelbomen, die tussen ons en de buren staan, zie ik de appels in mijn gedachten al hangen.
    Ik ruik bij wijze van spreke de appeltaart al. De stoofpeertjes ben ik al aan het smoren in rode wijn, de eerste courgettes ben ik in gedachten al aan het grillen voor een heerlijke zomerse salade.
    Niks is zo fijn als je tuin in lopen, hier en daar wat plukken of afsnijden, en daar dan in de keuken iets lekkers van maken. De oogst was goed deze zomer. Ik maakte vlierbloesemlimonade, tomatenjam, heerlijke risotto met courgettes en citroen, ingemaakte courgettes (want wat zijn dat er ineens veel dit jaar), verse Franse boontjes met patat, limonade van rode bessen, appeltaart, en nog veel meer.
    De winter komt er aan. Langzaam aan wordt het rustiger in de tuin. Tijd om te gaan dromen over de oogst van volgend jaar!


    Joke Scholtalbers

    Meer inspiratie voor je moestuin vind je op ons pinboard op pinterest: moestuin








    0 reacties → Tuinieren is vooruit dromen

    Een reactie posten