• Stof van hout. Een Ode.

    Soms doe je een ontdekking, waarvan pas later het kwartje valt. Dit gebeurde bij mij afgelopen weekend in Venetië, op de Open Design Italia. Hier stelden ontwerpers, die zelf kleine series produceren, hun producten ten toon. En daar zag en viel ik, voor het werk van Lenneke Langenhuijsen. Op haar stand lagen prachtige doeken, die eruit zagen als grof linnen. Maar aan de hand van haar verhaal begreep ik, dat deze stoffen van hout gemaakt waren.
    Met het idee, er een blog aan te wijden, zocht ik meer informatie op internet. En daar zag ik, hoe deze stoffen tot stand gekomen waren. Diep onder de indruk was ik van de korte documentaire op haar website waarin je kunt zien hoe van een stuk hout in enkele uren tijd een lap stof wordt geslagen. Letterlijk. Wat een geduld, wat een vakmanschap. Dit is een oude techniek, die op het eiland Tonga door vrouwen wordt toegepast. Ze gebruiken deze stoffen nog steeds op Tonga, voor traditionele momenten zoals bruiloften en begrafenissen.

    Lenneke maakte van deze stoffen een paar jaar geleden al de "Tutu", een prachtig krukje waar deze stof van hout overheen gedrapeerd lijkt te zijn. En toen viel dus bij mij het kwartje. Want die krukjes, die staan in ons Co-okBook voor WX 13|14, in het thema Hide and Hair!Toen we de foto plaatsten, wisten we helaas niet meer van wie die krukjes waren. Want we vermelden dat er altijd graag bij, om de ontwerpers de credits te geven die ze verdienen. Maar nu dus, met terugwerkende kracht, een ode aan de "Tutu" en aan de prachtige, hand-geslagen houten stoffen van Lenneke Langenhuijsen. Ere wie ere toekomt!

    Joke Scholtalbers

    Meer stof gemaakt uit hout vind je op ons pinboard op pinterest: stof van hout

    0 reacties → Stof van hout. Een Ode.

    Een reactie posten